Kun ongelmanratkaisu ei suju
''Mikään ei ole vaarallisempaa kuin idea -
kun se on ainut, mikä sinulla on''
Emile Chartier
Eli muistakaa kirjata kaikki aivomyrskyn aikana mieleen tulevat ideat!
Tavallisimpia henkisen lukkiutumisen syitä
- korjataan vain oireita, ei itse ongelmaa
- oletetaan, että on olemassa vain yksi oikea ratkaisu (ja että se on
opettajalla)
- jäädään koukkuun ensimmäiseen ratkaisuun
- määritellään ongelma liian kapeasti
- jäädään koukkuun ratkaisuun, joka melkein toimii
- annetaan epärelevantin tiedon viedä huomio
- turhaudutaan menestyksen puutteeseen
- ollaan liian innostuneita lopettamaan ikinä
- määritellään ongelma liian kunnianhimoisesti
Joitain lukkiutumia ja hoitokeinoja
- Negatiivinen asenne - Listaa positiivisia asioita ryhmäläisistä,
aihepiiristä, jne.
- Epäonnistumisen pelko - Mitään ei voi voittaa, ellei ota riskiä.
"Vääristäkin" ratkaisuista voi oppia.
- Sääntöjen seuraaminen - Riko sovinnaissääntöjä ja stereotypioita,
tee jotain toisin.
- Liikaluottamus logiikkaan - Anna tilaa myös intuitiolle, luovuudelle,
arkielämän kokemuksille. Huumori on hyvä keino laajentaa sovinnaisia ajatuksia!
- Usko, ettet ole luova - Jokainen on luova, kaiva vain luovuus esiin
itsestäsi!
Eli yleisesti voisi tiivistää: psyykkausta, luovuutta ja aktiivista
asioiden selvittämistä! Edelliseen listaan lisäisin vielä
tarvittavan tiedon puutteen. Silloin ei auta muu kuin hankkia
tietoa - lukea kirjoista, surffailla verkossa, kysyä ohjaajilta
(varsinkin, jos juokset paikan päälle tai kysyt harjoituksissa, ei pienen
vinkin antaminen vie yhtään aikaa!).
Esimerkki
Ongelma 5 (Romaniakin vaivannut) osoittautui monelle hankalaksi
edetä. Kuvitellaan, miten prosessi olisi voinut suotuisassa
tapauksessa taas käynnistyä:
- Kuulitko, ope ehdotti, että automaatit voisivat auttaa?
- Miten ne tähän kuuluvat?
- Siinäpä se! Mitä yhteistä on säännöllisillä lausekkeilla ja äärellisillä
automaateilla?
- Kai niillä on jotain yhteistä, kun niitä täällä jauhetaan sekaisin. Pitää
varmaan kirjata oppimistavoitteeksi. Otetaan selvää, miten ne liittyvät
toisiinsa.
(kotona)
- Hei, mutta tästähän puhutaan kaikkialla. Säännölliset lausekkeet ja
äärelliset automaatit kuvaavat täsmälleen samat kielet.
- Tuohan tarkoittaa sitä, että säännöllisestä lausekkeesta saa automaatin
ja päinvastoin.
- Totta! Nyt pitää vain selvittää, miten se tapahtuu...