FAQ
Usein kysyttyjä kysymyksiä kurssin käytännön järjestelyistä
Koska oppimismenetelmä on usi ja outo, kysymyksiä riittää - samasta
aiheestakin lukemattomia kertoja :) Niinpä olen yrittänyt koota tähän
listaan useimmin kysyttyjä kysymyksiä niille, jotka eivät ole
seuranneet postituslistaa tai olleet luennoilla tai muutenkaan
tutustuneet sivujen informaatioon.
- Q: Miksi luentomateriaali ei tule verkkoon etuajassa?
- A: Siitä yksinkertaisesta syystä, ettei se ole valmista (ja
vuorokauden tunteja rajallinen määrä!) :( Kuten aiemmin
mainittu, kurssilla ei ole virallista "luentomateriaalia", vaan
suositeltavaa on tutustua useisiin lähteisiin - niistä saa erilaisia
näkökulmia ja eri lähteet selittävät eri asioita parhaiten. Varsinkaan
ongelmalähtöisessä oppimisessa ei suositella "valmiiksi pureskeltua"
materiaalia. Jos kovin moni haluaa suomenkielisen luentomonisteen,
suosittelen lämpimästi Pekka Orposen luentomonistetta
Laskennan teoria. Sitä voi varmaan tilata Epsiloniin myytäväksi?
Ne luentokalvot, jotka ovat saatavilla myös verkossa, ovat
luennoimisen tueksi kehitetty runko ja ehdottomasti liian niukkoja
koko asian selittämiseen. Omat muistiinpanot ovat aina
suositeltavimpia! Informoi, jos kaipaat luentokalvojen latex-pohjia!
Viikko-ohjelmasta voit etukäteen seurata, mitä asioita kurssilla on
kulloinkin odotettavissa.
- Q: Miten kurssi arvostellaan?
- A: Voit valita 3 vaihtoehdosta:
- Ongelmalähtöinen oppiminen, jolloin ongelmaraportit 50%,
harjoitukset 25% ja oppimispäiväkirja 25% arvosanasta.
- Perinteinen systeemi, jolloin kaksi kurssikoetta ja harjoitukset,
jolloin harjoituksista 25% pisteistä (1/3 tehtävistä pakollisia,
pisteitä kertyy joka tehtävästä) ja kokeista 75%.
- Loppukoe, jolloin koko arvosana määräytyy kokeen perusteella.
Ongelmalähtöisessä suorituksessa kaikien osioiden täytyy olla
suoritettu hyväksyttävästi. Harjoituksista saa pisteitä kuten
vaihtoehdossa 2, joka tehtävästä, 1/3 on pakollisia. Kustakin ajallaan
palautetusta ongelmaraportista saa 0-3 pistettä, ks. tarkemmin sivulta
ongelmat.
Oppimispäiväkirja arvostellaan kurssin lopuksi, mutta se tulee
palauttaa viikottain palautteen kulkemiseksi ja prosessin
ylläpitämiseksi. Tärkeä hyväksymiskriteeri onkin prosessin jatkuvuus -
ts. että palautat joka viikko edes jotakin ajatuksia kurssin
tiimoilta. Viikottainen vaihtelu on aivan ymmärrettävää: kirjoitat
enemmän tai vähemmän oman aikasi, mielialasi ja oppimisesi mukaan.
Oppimispäiväkirjan arvioimisesta on vaikea antaa tiukkoja kriteerejä,
koska hyvinkin erilaiset päiväkirjat voivat olla hyviä. Katso
kuitenkin selostusta hyvän
oppimispäiväkirjan piirteistä. Voit myös pyytää jotakuta todella
loistavan oppimsipäviäkirjan tekijää vilauttamaan omaansa! Luovuus,
oman oppimisen analysointi ja opitun prosessointi ovat valttia!
- Q: Saako harjoituksista pisteitä, jos on tehnyt vain pakolliset 1/3?
- A: Saa, ihan joka tehtävästä. Tulimme yhdessä tulokseen, että tämä on
reiluinta. Mutta mitä enemmän teet, sitä paremmin opit! Ethän opiskele vain
arvosanaa tai läpipääsyä varten!
- Q: Millaisia ongelmaraporttien pitää olla?
- A: Ongelmien erilaisuudesta johtuen tarkkoja ohjeita on vaikea antaa,
mutta voit katsoa yleisiä ohjeita raporteista.
- Q: Saako raportin/päiväkirjan palauttaa postitse?
- AEi. Tätä kokeiltiin ja se aiheutti kaaoksen. Opettajan ja
omien raporttienne suojelemiseksi palautus printattuna, maananatain
luennoilla, tai samana päivänä käteen/lokeroon. Sairaus on ainut pätevä
syy tehdä poikkeus ja silloinkin ehdottomasti jossain universaalissa
tiedostoformaatissa, joiksi on julistettu ps, pdf ja ascii-teksti.
- Q: Voisiko tämän esimerkin pistää verkkoon?
- A: Toki! Mielellään, kunhan joku piirtää sen puhtaaksi... Voin
vaikka palkita ekstrapisteillä oppimateriaalin tuotokseen osallistuneita!
On ilo ottaa luennoilla esimerkkejä "lennosta", mutta valitettavasti aika ei
riitä niidenkin editoimiseen. Toinen vaihtoehto on pitäytyä vain valmiin
materiaalin esimerkeissä, jolloin luennoilla ei tarvitse kopioida mitään -
olisiko se parempi?
- Q: Pitääkö jokaisella olla kotona internet-yhteys?
- A: Ei - ei opettajallakaan ole :( Ehkäpä kysymys 1 vastaa tähänkin
ongelmaan.
- Q: Pitääkö tällä kurssilla osata C:tä/Javaa/Modula2:a/Schemeä/tms?
- A: Mitään erityisiä ohjelmointitaitoja ei tarvita, Pascal riittää
vallan hyvin, muutenkin kannattaa suosia "tuttuja" kieliä kuten C,
C++, Java (ohjaaja ymmärtää koodiasi ja opittava asia ei huku oudon
kielen sekaan). Ohjelmointitehtäviä on jonkin verran, jotta asioiden
yhteys todellisuuteenkin pysyisi mielessä. Minkään erityisen kielen
taitoja ei kuitenkaan tarvita sen enempää harjoituksissa kuin
ongelmissa. Ongelmien kohdalla tehtävässä mainitun kielen voi aina
vaihtaa tutummaksi ja ryhmältä tai ohjaajalta voi aina kysyä, mistä
kielen piirteestä on kyse. (Tarkasteltavat piirteet pyrkivät olemaan
"universaaleja" eri kielille, esim. funktion määrittely, silmukka,
ehtolause.)