Yliopistopedagogiikan seminaari (2-3 ov)
in English
Tavoite: Tietojenkäsittelytieteen (ja matematiikan?) opetuksen
kehittäminen yliopistolla. Voidaan liittää osaksi
yliopistopedagogiikan oppimäärää.
Toteutus: kaksi intensiiviseminaaria, joiden välillä kukin
osallistuja perehtyy valitsemaansa aiheeseen ja mahdollisesti soveltaa
uusia ideoita jo opetuksessaan. Raportit kootaan käsikirjaksi ja
mahdollisesti yksittäisiä raportteja voi laajentaa papereiksi Kolin
konferenssiin.
artikkeliohjeet. Deadline
ti 15.6. 2004.
1. seminaari ti-ke 20.-21. tammikuuta 2004
Raportti
1. seminaarista
Alustavat teemat: yleiskatsaus
yliopistopedagogiikkaan, TKT:n ja/tai matematiikan opetuksen
erityishaasteet, luova ongelmanratkaisu, ongelmalähtöinen oppiminen
yliopisto-opetuksessa, visualisointityökalut, konkreettinen
havainnolllistaminen (analogiatietokoneet, pelit ja leikit). Oman
erityisaiheen valinta ja avaus. Harjoituksia.
ohjelma
Sopivia seminaariaiheita esim.:
- johdatus erilaisiin pedagogisiin suuntauksiin
- ryhmätyöt laskuharjoituksissa/luennoilla
- ongelmanratkaisutaidot ja niiden kehittäminen
- visualisointityökalut
- ongelmalähtöinen oppiminen
- filosofian/etiikan kysymyksien integrointi opetukseen
- erityispedagogiikka (erityislahjakkaat tai oppimisvaikeuksista kärsivät
opiskelijat)
- käsitekartat?
- vaikean abstraktin aiheen opettaminen havainnollisesti
- opintopiirit?
Tutkimusaiheet
2. seminaari 17.-18.5.
ohjelma
Kirjallisuutta
Yleiskirjallisuus
Ongelmalähtöinen oppiminen
- Hämäläinen, W.:Problem-based
learning of theoretical computer science (yleiskatsaus ja reilusti
viitteitä PBL kirjallisuuteen)
- Problem-based learning - kalvot.
- Ongelmalähtöinen oppiminen - uusi tapa oppia. Toim. Boud, D. ja
Feletti, G.I. Terra Cognita, 2000.
- Savin-Baden, M.: Problem-based learning in Higher Education:
Untold Stories. Society for Research into Higher Education,
Buckingham 2000. - tämä kirja on oikea kultakaivos! Syvällistä analyysia.
Konkreettinen havainnollistaminen
Dewdney, A.K.: The New Turing Omnibus. 66 Excursions in Computer
Science. Computer Science Press, 1993. - Loistava virikekirja, jossa
havainnollisisa esimerkkejä, kuvia, simulaatioita jne. Helppotajuinen
oheiskirja aloitteleville opiskelijoillekin.
Dewdney, A.K.: The Tinkertoy Computer and Other
Machinations. W.H. Freeman Company, New York 1993. - Erityisesti luvut
1-2 analogiakoneista.
Dewdney, A.K.: The Armchair Universe. An Exploration of Computer
Worlds. W.H. Freeman and Company, New York 1988. - Mm. analogiakoneista
(luku Analog Godgets löytyy hieman suppeampana ja helppotajuisempana
(?) Turing Omnibusista.)
Vergis, A., Steiglitz, K. ja Dickinson, B.: The Complexity of
Analog Computation. - Analoginen 3-SAT kone! Ei ihan aloittelijoille.
Bell, T., Witten, I.H. ja Fellows, M.: Computer Science
Unplugged. Off-line activities and games for all ages.
Hämäläinen, W.: Teaching
computer science by playing. Simulaatio- ym. leikit TKT:n
opettamisessa.
Väänänen, Jouko:Peleistä ja logiikasta
Minesweeper is NP-complete
Ryhmätyöt
Matematiikan opettamisesta
Ehdota lisää hyviä lähteitä!
Viimeeksi päivitetty 12.1. 2004